ゲーム開発へのモデル検査の適用
開催期間
16:45 ~ 17:45
場所
講演者
概要
近年のゲーム開発の大規模化に伴い,ゲームロジック開発や,それらの品質保証にかかる工数が増大し,ゲーム開発における問題の一つとなっている.また,ゲームロジックを記述するスクリプト言語として,visual scriptの採用が増えているが,これらは記述が容易だが,保守が困難であるといった課題もある.一方,ソフトウェア工学の分野においては,こうした状態遷移系の形式検証としてモデル検査が活発に研究されており,モデル検査の手法をvisual scriptに適用することで,開発時に上述の典型的なバグを検出でき,開発・品質保証工数を大きく削減できる可能性がある.
本講演では,visual scriptにモデル検査を適用することで,バグを検出する取り組みを紹介する
Title : Applying model checking to game development
Abstract :
The workload of game development and quality assurance has increased along with upsizing of game development in the recent video game industry. Also, visual script languages with a node-based interface have commonly been used to describe game logic. However, visual script languages are hard to maintain even though they are easy to learn. On the other hand, there have been previous studies that try to formally verify state machines by model checking. Applying model checking to visual script might be able to detect bugs automatically and to reduce the development cost. In this session, we will introduce our activity that we try to detect bugs by applying model checking to visual script.